China bans BBC news broadcasts in apparent retaliatory move

The Chinese government has criticized recent BBC reports on the COVID-19 pandemic in China and on allegations of forced labor and sexual abuse in the Xinjiang region, home to the Uighurs and other predominantly Muslim ethnic groups.

SHARE China bans BBC news broadcasts in apparent retaliatory move
In this file photo taken on July 2, 2020 a BBC sign is displayed outside the BBC headquarters in Portland Place, London. -BBC on Thursday February 11, says it is ‘disappointed’ at China banning its news channel.

In this file photo taken on July 2, 2020 a BBC sign is displayed outside the BBC headquarters in Portland Place, London. -BBC on Thursday February 11, says it is ‘disappointed’ at China banning its news channel.

Getty

BEIJING — China has banned BBC World News from airing in China, one week after threatening to retaliate for the recent revocation of the British broadcasting license for China’s state-owned CGTN.

The National Radio and Television Administration said in a statement dated midnight Friday that BBC World News coverage of China had violated requirements that news reporting be true and impartial and undermined China’s national interests and ethnic solidarity.

The BBC already is generally not viewable in China outside of some hotels, businesses and residential compounds for foreigners. It wasn’t immediately clear if the ban would affect reception in those facilities.

The Chinese government has criticized recent BBC reports on the COVID-19 pandemic in China and on allegations of forced labor and sexual abuse in the Xinjiang region, home to the Uighurs and other predominantly Muslim ethnic groups.

“The channel fails to meet the requirements to broadcast in China as an overseas channel,” the Radio and Television Administration said, adding it would not accept BBC’s broadcast application for the next year.

U.K. Foreign Secretary Dominic Raab called the move “an unacceptable curtailing of media freedom” that would “only damage China’s reputation in the eyes of the world.”

Britain’s communications watchdog, Ofcom, revoked the license for CGTN, China’s English-language satellite news channel, on Feb. 4. It cited links to China’s ruling Communist Party among the reasons.

A Chinese Foreign Ministry spokesperson said the next day that Ofcom had acted on “political grounds based on ideological bias” and that China reserves the right to respond to protect the rights and interests of Chinese media.

Losing its British broadcasting license was a major setback for CGTN. The channel has a European operations hub in West London and is part a government push to expand China’s soft power and burnish its image abroad.

The Latest
The lowly Jackets — who have won only 18 of 58 games this season against teams other than the Hawks — cruised to a 5-2 victory Saturday, outscoring the Hawks 12-5 across their two meetings this season.
The Fire look good in their new kits, but they’re still winless after 2-1 loss.
Gov. J.B. Pritzker, keynoting a fundraiser for the Democratic Party of Virginia, said Saturday Trump will “spew his hateful lies, his vitriol, his dark vision for this country, and he’ll do everything he can to claw his way back into office. But we’re not going to let him, are we.”
Buie led the Wildcats (20-9, 11-7) with 27 points and seven assists while shooting 9 of 13 from the field and 6 of 7 from 3-point range.
Officers were in an unmarked squad car about 3:15 a.m. when a round hit the windshield. No one was injured.